

FIGURATIEF WERK




Deze vier schilderijen heb ik in 2019 gemaakt na een studie van het werk van de Spaanse schilder Joaquin Sorolla. Hij is een meester in het vlot schilderen van schaduwen en schildert zo fantastisch het zonlicht op de dingen en figuren…
Gewoon van mijn eigen ‘was in de wind’ heb ik deze schilderijen gemaakt en heb getracht te werken met dat zonlicht en de schaduwen. Alle vier schilderijen zijn acryl op linnen doek.
BOTANISCH WERK

De textuur van de bladeren van de rabarber en zijn ‘wellustigheid in vorm’ intrigeren me. Zo enorm ook! Toch wilde ik het niet alleen bij het figuratieve houden en heb ik via afdrukken van echte bladeren uit mijn tuin – zichtbaar en alleen zichtbaar via pasta – dit schilderij verder vorm gegeven, zodat het wat mij betreft nét wat mysterieuzer wordt.


LEAVES 1 en LEAVES 2, 30 x 80 cm hoog, acryl op linnen doek.
Twee panelen waarin ik botanische fragmenten in een soort van collage/patchwork heb geschilderd. Zo kan ik bepaalde details uitlichten en een zekere speelsheid kan inbrengen.



LANDSCHAPPEN


WINTERLANDSCHAP 1 EN 2. MDF panelen 40 x 40 cm, acryl (verkocht)
Midwinter 2020-2021 zijn deze twee verstilde winterlandschapjes gemaakt. Ik heb gebruik gemaakt van touw en draad voor het hekje (links) en voor de bomen op het rechterpaneel. Eenmaal geschilderd heeft dit het werk diepte gegeven.


ABSTRACT WERK

Bubble 1, 90 x 90 cm, acryl op linnen doek

Bubble 2, 90 x 90 cm, acryl op linnen doek
Deze twee abstracte schilderijen hebben vormen op basis van geschept papier waarin bloemzaden en stukjes hout zitten. Het geeft een gelaagde textuur aan de schilderijen.








BLOEMEN



Ik luister…
40 x 100 cm, acryl op linnen doek
N.a.v. een opdracht heb ik geprobeerd ‘in te zoomen’ op een deel van de takken met bloemen en dit steeds verder te abstraheren en me helemaal te buiten te gaan aan kleur. Onderstaand zie je dit uitgewerkte detail, wat op zich weer een doekje vormt. Dit was onderdeel van een zoektocht om zo ver te abstraheren dat het op zichzelf kon staan. En hierin steeds roekelozer te worden. Mijn franse lerares Karen Papacek huldigt het idee dat je in die roekeloosheid (omdat je het schilderen ervan nu wel beheerst) in staat bent iets geheel nieuws en oorspronkelijks te scheppen…

FRAGMENTATIE WERK


